renkaiden vaihtoRenkaiden vaihto tulee tehdä suomessa kaksi kertaa vuodessa, jos autoilija ei käytä kitkarenkaita eli nastattomia talvirenkaita. Suomen tieliikennelaki edellyttää, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta aina helmikuun loppuun saakka. Talvirenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä lähtien aina maaliskuun 31. päivään asti, mutta muulloinkin nastarenkaita saa käyttää kaikissa autoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Yleensä talvirenkaita käytetään kuitenkin lokakuun lopusta huhtikuun puolivälin tienoille riippuen säistä.

Renkaiden vaihto

Renkaiden vaihto aloitetaan asettamalla tunkki tai autonosturin auton alle. Tarkista aina, että nostat tunkilla tai autonosturilla sellaisesta kohdasta autoa, joka varmasti kestää. Tämä kohta on yleensä merkitty painaumalla auton alahelmaan noin 30 cm eturenkaan takapuolelle ja vastaavasti 30 cm takarenkaan etupuolelle. Tunkkia nostetaan aluksi sen verran, että se tukeutuu autoon, mutta ei nosta vielä rengasta ilmaan.

Tämän jälkeen pultteja löysätään hieman. Tähän tarkoitukseen käytetään rengasavainta tai muuta siihen tarkoitettua työkalua, kuten esimerkiksi pulttipyssyä. Kun renkaan pultit on löysätty, voidaan autoa nostaa tunkin avulla niin, että rengas nousee ilmaan. Sitten pultit pyöritellään auki ja rengas nostetaan pois auton alta.

Tilalle laitettavasta renkaasta tulee tarkistaa pyörimissuunta, jotta asennettava rengas tulee oikealle puolelle autoa. Pyörimissuunnan voit tarkistaa renkaan kyljessä olevista merkinnöistä, jos merkintöjä ei ole rengas voi pyöriä kumpaankin suuntaan. Rengas asetetaan paikoilleen ja pultit pyöritetään paikalleen. Pulttien kiinnippäin pyörittämistä suositellaan tehtäväksi sormilla, koska näin vältytään työkalujen helposti aiheuttamat väärille kierteille menemiset. Tässä vaiheessa suositellaan käytettäväksi esimerkiksi tervasprayta tai muuta sopivaa voiteluainetta, joka on erinomaista pulttien/mutterien kierteisiin helpottamaan seuraavaa renkaanvaihtoa, kun pultit/mutterit eivät ruostu kiinni. Kierteisiin ei kannata laittaa mitään rasvaa (moottoriöljy, teflonsuihke tai muu voiteluaine), koska silloin on olemassa vaara, että pultit irtoavat ajon aikana.

Seuraavaksi autoa voidaan laskea alas siten, että rengas ottaa maahan kiinni, eikä pyöri. Sitten pultit kiristetään “ristikkäin” rengasavaimella tai vastaavalla työkalulla. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden pultin kiristämisen jälkeen ei kiristetän sen viereistä pulttia, vaan pultti, joka on sitä “vastapäätä”.

Oikeaoppisessa rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen käytetään aina momenttiavainta, jolla pultit voidaan kiristää oikeaan momenttiin. Momentin tarkistus on erityisen tärkeää käytettäessä erityisesti pulttipyssyjä. Kevytmetallivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110 – 120 Nm, jolla pultit pysyvät kiinni, mutta eivät juutu paikoilleen liian helposti. Kevytmetallivanteiden pulttien/muttereiden kiinnitys tulee myös tarkistaa n. 100 km:n ajon jälkeen. Vanteita ei kuitenkaan tule kiristää lisää, vaan tarkistetaan esim. momenttiavainta käyttäen että pultit ovat pysyneet kiinni. Kevytmetallivanteilla liika kiristäminen saattaa johtaa siihen, että pultti “pureutuu” vanteen sisään ja ruuvinpäät saattaa aiheuttaa hallaa esim. käsijarrupalojen jousille jne. Kun pultit on kiristetty, voidaan siirtyä seuraavaan renkaaseen.

Kun kaikki renkaat on vaihdettu, tarkistetaan rengaspaineet. Rengasvalmistaja ilmoittaa renkaille ja akselille sopivan paineen. Rengasventtiilien päissä tulee käyttää suojahattuja. Samalla on hyvä tarkistaa myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine tai rengastäyttöpullon kunto. Lopuksi kannattaa pestä ja vahata (kevytmetallivanteet) alta otetut renkaat ja laittaa ne säilöön varjoisaan paikkaan (auringonvalo vahingoittaa kumia). Renkaat (oikea-vasen-etuakseli-taka-akseli) merkitään varastoinnin ajaksi, jolla helpotetaan seuraavaa renkaanvaihtoa.

Renkaiden vaihtoon tarvittavia työkaluja ja välineitä

  • Tunkki (saksitunkki tai hallitunkki) tai autonosturi
  • Rengasavain tai sopivankokoinen hylsy ja pitkä jatkovarsi
  • Lukkopultin avain, jos renkaasi ovat kiinnitettynä lukkopulteilla
  • Momenttiavain, ei pakollinen mutta erittäin suositeltavaa käyttää
  • Voiteluainetta renkaan pulttien tai muttereiden kierteisiin jumittumisen ehkäisemiseksi
  • Vaihtopultit tai mutterit, jos vaihdat eri tyyppiset vanteet alle

Rengasalan ammattiliike ottaa aina vastuun tekemästään työstä. Ammattilainen näkee renkaita vaihtaessaan muitakin yksityiskohtia auton kunnosta ja osaa opastaa tarvittavissa huolto ja korjausasioissa.

Katso meidän lähimmät palvelupisteet kartastamme. Renkaanvaihto paikat –>

Renkaiden vaihtaminen on ammattilaisen työtä

Runsas puolet autoilijoista vaihtaa renkaat itse, ja auto nostetaan vaihdettaessa yleensä auton omalla tunkilla. Auton omaa tunkkia ei kuitenkaan ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kuten ei auton omaa pulttiavaintakaan. Myös harvalla kotona renkaansa vaihtajalla on käytössään momenttiavainta, jolla renkaiden pultit saa tasaisesti kiristettyä oikeaan momenttiin.

Kun renkaat vaihdetaan itse, renkaiden vaihto useimmiten tehdään pysäköintipaikalla tai pihalla. Jos alusta on epätasainen tai pehmeä, tunkki saattaa kaatua kesken työn ja auto pudota esimerkiksi jalan päälle jolloin jälka tai käsi voi jäädä erittäin ikävästi väliin tai alle.Tämä on erittäin suuri turvallisuus riski.

Monella koti renkaan vaihtajalla on myös puutteita osaamisessa. Auton oikeita nostokohtia ei tiedetä, jolloin nostosta voi aiheutua vaurioita auton alustaan. Vanne ja pyörännapa jäävät usein puhdistamatta ennen vaihtoa. Renkaiden pyörintäsuunta saatetaan asentaa väärin, eikä moni osaa “lukea rengasta” eikä näin ollen tulkita merkkejä vaikkapa suuntausvirheistä. Vääränlaisia pultteja/muttereitakin saatetaan käyttää rengasta vaihdettaessa ja soviterenkaat saattavat unohtua asentaa tai poistaa.

Pultteja ei myöskään välttämättä osata kiristää oikein ja ne voivat jäädä liian löysälle tai tulla kiristetyiksi väärässä järjestyksessä, koska käytössä ei ole momenttiavaimia. Rengaspaineet voivat jäädä vääriksi. Renkaiden jälkikiristystä ei saa unohtaa, jolla varmistetaan pulttien oikealla kireydellä pysyminen.

Vaatimukset renkaita ja renkaanvaihtoa kohtaan ovat kasvaneet. Autojen nostokohdat on tiedettävä entistä tarkemmin, ettei aiheuteta vahinkoja alustaan tai helmoihin. Erilaisten vannetyyppien määrä on lisääntynyt ja joka vannetyyppi vaatii yleensä omanlaisensa pultit tai mutterit sekä tarvittaessa soviterenkaat. Renkaiden epätasainen kuluminen on lisääntynyt autojen voimakkaiden pyöränsuuntausarvojen seurauksena. Nykyautojen herkkä alusta aiheuttaa usein myös tärinäherkkyyttä, mikäli pyörää ei ole asennettu kunnolla. Renkaiden painesuosituksetkin ovat nousseet.

Väärin tehty renkaiden vaihto vaarantaa liikenteen

Väärin tehty renkaiden vaihto vaikuttaa monella tapaa liikenneturvallisuuteen. Jos rengaspaineet ovat väärät, auton ajokäytös ääritilanteissa muuttuu vaaralliseksi. Jos pyörä on kiristetty väärin tai jälkikiristys jäänyt tekemättä, pyörä voi irrota ajon aikana koska tahansa arvaamatta. Sama vaikutus on vääränlaisilla ja huonokuntoisilla pulteilla ja muttereilla sekä pyörännavan ja vanteen väliin jääneellä lialla. Kuluneemmat renkaat saatetaan asentaa taakse. Se voi johtaa sivuluisuun, mikä on vaarallisempaa kuin etutörmäys, sillä autot on yleensä suojattu paremmin etutörmäykseltä kuin sivuluisun aiheuttamalta.

Korvaako vakuutus renkaiden vaihdossa tapahtuneen vahingon?

  • Renkaiden vaihtaja saa vammoja renkaiden vaihtotyössä –> korvataan omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta, jos sellainen on renkaiden vaihtajalla
  • Auto vaurioituu renkaita vaihtaessa –> saatetaan korvata vapaaehtoisesta kaskosta, mutta ei kaikissa tapauksissa
  • Vastapuoli saa vaurioita tai vammoja liikenteessä (esimerkiksi irronneesta renkaasta) –> korvataan aiheuttajan auton liikennevakuutuksesta
  • Oma auto vaurioituu liikenteessä (esimerkiksi pyörän irrottua) –> korvataan vapaaehtoisesta kaskosta, jos sellainen on

Ammattiliike ottaa vastuun

Väärin tehty renkaiden vaihto voi vaurioittaa autoa, aiheuttaa tekijälleen tapaturman tai johtaa jopa liikenneonnettomuuteen. Rengasalan ammattiliike ottaa aina vastuun tekemästään työstä. Ammattilainen näkee renkaita vaihtaessaan muitakin yksityiskohtia auton kunnosta ja osaa opastaa korjauksessa ja huolloissa tarvittaessa.

Löydä sinua lähin renkaiden vaihto paikka Helsingistä, Espoosta tai Vantaalta